Katsaus liiketoimintatiedon
hyödyntäjiin, ripaus osaamisesta ja työvälineistä
“Don't practice until you get
it right. Practice until you can't get it wrong.”
- Unknown
Hyvä ystäväni pyysi minua vuonna 2007 osallistumaan vuoden 2008 Tukholma
Maratonille. Ajattelin heti, että nyt puhutaan jostain, mitä en varmasti pysty
toteuttamaan. Enhän ollut juossut aiemmin 10 kilometriä pidempää matkaa.
Uteliaisuus asiaa kohtaan kuitenkin heräsi ja tein pientä perehtymistä
asiaan. Huomasin nopeasti, että tarvitaan aikaa, tapa harjoitella ja
työvälineet (juoksukengät, oma moottori kohtuullisessa kunnossa ja sen
tehostaminen).
Juostava matka tuntui pitkältä, mutta kun asian pilkkoo osiin, niin
kiinnostus kasvoi ja idea alkoi vaikuttaa loistavalta ja jollain tavalla
mahdolliselta.
“Tuotteeseen perehtyminen auttaa havainnollistamaan mahdollisuudet ja
kasvattaa motivaatiota käyttää sitä sekä lisää selkeästi uskoa omiin kykyihin
ja mahdollisuuksiin.”
Kyllä, koko matka tuli "suoritettua".
Yksi mielenkiintoisimmista kirjoista, joita olen lukenut, on kirja
Ultramaratoonari (Dean Karnazes). Tutustu Deaniin esimerkiksi täällä: http://www.ultramarathonman.com/web/
“Päättäväisyys ja tahto ovat huima voimavara.”
Liiketoimintatiedon hallinnan sateenvarjon alle mahtuu paljon asioita ja
aihealueita jos ajatellaan osaamista, tietotaitoa, työvälineitä, käyttäjiä ja
organisaatioita.
Ovatko mm. alla olevat kysymykset tuttuja?
- Mistä
saan tämän tiedon?
- Kenen
vastuulle tämän tiedon tuottaminen kuuluu?
- Mikä
olikaan se paikka, mistä löydän tärkeät raportit?
- Voidaanko
minulle tärkeä tieto lisätä tähän sovellukseen?
Vastuut, tiedon omistajuus ja prosessit sekä hallinta- ja palvelumallit……
melko tärkeitä asioita, vai mitä?
Tässä blogitekstissä pohdin hieman karkealla tasolla, keitä ovat liiketoimintatiedon
hallinnan ja analytiikan hyödyntäjät, minkälaista osaamista teknologiamielessä
tarvitaan ja mitä Qlik-teknologian työvälineitä voidaan hyödyntää.
Loppukäyttäjälle liiketoimintatiedon hyödyntäminen ja analysoinnin tulee
olla mahdollisimman helppoa ja nopeaa sekä sisällöllisesti riittävän kattavaa
ja tieto luotettavaa. Tällöin analytiikan työvälineiden käytön kynnys on paljon
matalampi.
”Qlikview tarjoaa loppukäyttäjälle
helppokäyttöisen AccessPoint portaalin. Yksi paikka ja kaikki tarvittava tieto löytyy
samasta paikasta joko PC:n tai mobiililaitteen kautta”.
Oma näkökulmansa on myös se, miten käytettäväksi raportointi tai
analytiikan sovellus on tehty. Käytettävyydestä ajatuksia jatkossa toisessa
tekstissä sopivassa kohtaa.
Jos poraudutaan hieman teknisempään näkökulmaan, niin osaaminen
teknisemmillä käyttäjillä kohdistuu Qlikview teknologiaan, arkkitehtuuriin, analytiikka
sovelluksiin, tapoihin toimia, parhaisiin käytäntöihin, käytettävyyteen, käyttöliittymä-
ja data esitystavan visualisointiin. Tämä onkin melkoisesti kehittyvä maailma
ja jatkuvalla asiaan perehtymisellä se avaa uusia ideoita ja mahdollisuuksia.
“Business Discovery enables everyone to create
insight. It’s about workgroups, departments, and entire business units having
access to the data they need to make better decisions.”
- Qlik.com
Tiedonhallinnan ja Analytiikan hyödyntäjät
Ok..ok kaikki me prosessoimme päivittäin huikeaa määrää tietoa ja sitä
hyödyntäen teemme päätöksiä tai ratkomme haasteita. Esimerkiksi Qlikview
personal edition tuotteella voisin seurata kodin sähkönkulutuksen vuosi tai
kuukausi trendejä rinnakkain esimerkiksi säätietojen tai muun vertailutiedon
kanssa.
Monesti olen myös kuullut sanottavan, että tulisiko tiedon olla avointa
kaikille. Nooh..aika näyttää.
Yksi tärkeimpiä Business Intelligence tai Enterprise information management (liiketoimintatiedon
hallinta) projektin alun asioista on miettiä, ketkä ovat tiedon käyttäjiä ja
toisaalta ketkä omistavat tiedon.
Ylätasolla lähtisin ensin miettimään käyttäjiä alla olevan listan kautta:
- sisäiset
käyttäjät
- ulkoiset
käyttäjät
- julkiset
käyttäjät.
Näiden käyttäjäkokonaisuuksien välillä tiedontarve on selkeästi erilaista. Puhutaan
siis ajatuksella, että yritys tuottaa tietoa yllä mainituille tahoille.
Julkisia käyttäjiä on paljon mutta monesti heille tarjotaan pienempi
eritysluonteisempi tiedon kokonaisuus. Kun taas suhteessa edelliseen, sisäisten
käyttäjien määrä on pienempi, mutta tiedon tarjoama on laajempi.
Qlikview arkkitehtuuri tukee yllä mainittua ryhmittelyä tarjoamalla
palvelin vaihtoehtoja:
- sisäinen
palvelin
- extranet
palvelin
- julkiseen
käyttöön Information Access Server.
Julkisessa raportoinnissa tiedon löytäminen, sen tarkoituksen ymmärtäminen
ja sovelluksen käytettävyys ovat melko kriittisiä tekijöitä.
Mieti...iso osa maapallon noin 7 miljardista ihmisestä voisi olla sinun
avoimen, julkisen raporttisovelluksen käyttäjiä. Toki, jos kielivalinta on
suomi, niin raporttisovelluksen hyödyntäjien lukumäärä supistuu melkoisesti.
"Globaalisti lokaali....vai miten se nyt menikään".
Ulkoiset käyttäjät
Ulkoisessa (Extranet) raportoinnissa palvellaan useasti yrityksen ulkoista
sidosryhmää. Monesti raportin tulee olla määrämuotoinen ulkoasultaan ja
sisällöltään. Ainakin julkishallinnon sektorilla raportointi voi perustua myös
lakisääteiseen tarpeeseen.
Sisäiset käyttäjät
Sisäisten analytiikan ja raportoinnin käyttäjien tietomassa ja
raportoinnin tarve on usein hyvin laaja.
Alla on lueteltu karkeasti yrityksen rakennetta kuvaavat organisaatio
tasot:
- hallitus
tai muu sidosryhmät
- ylin-
ja strateginen johto
- keskijohto
- operatiivinen
johto
- operaatiot.
Tässä on muutama esimerkinomaisesti Qlikview työväline mahdollisuuksista
organisaation tasojen osalta.
Sidosryhmä
|
QlikView
|
Omistajat + ulkoiset tahot (mm. viranomaiset)
|
Jakelu:
mm.
Extranet server, IAS server, Access point
Raportti tyyppi:
Pdf, dashboard,
|
Ylin ja strateginen johto
|
Jakelu:
QlikView
publisher/ server, AccessPoint,
Raportti tyyppi:
Dashboard, QV sovellukset, Pdf
|
Keskijohto
|
Jakelu:
QlikView
publisher/ server, AccessPoint, Desktop
Raportti tyyppi:
Dashboard, QV sovellukset, AdHoc
raportit, Pdf, Pivot (porautuminen) analyysiraportit
|
Operatiivinen johto
|
Jakelu:
QlikView
publisher/ server, AccessPoint,
Desktop
Raportti tyyppi:
Dashboard, QV sovellukset, AdHoc
raportit, Pdf, Pivot (porautuminen) analyysiraportit , detalji raportit
|
Operaatiot
|
Jakelu:
QlikView
publisher/ server, AccessPoint
(Intranet/Extranet)
Raportti tyyppi: QV sovellukset, Vakioraportit, Pdf
|
Liiketoimintatiedon hallinnan ja analytiikan sisältö voidaan tuottaa tarpeen mukaan ns. ylhäältä
alas tai alhaalta ylös menettelyllä.
Ensin määritetään ja toteutetaan tärkeimmät strategian mukaiset mittarit ja
tehdään ne ylimmälle johdolle. Tai sitten lähdetään operatiivisen tason detalji-tiedoista
ja niistä johdetaan edellä mainitut ylemmän tason KPI-mittarit.
Tärkeä on kuitenkin tuottaa kattavia ja informatiivisia tilannekuvia. Ne
mahdollistavat kokonaiskuvan hallinnan ja tilannetietoisuuden. Linkitä
tilannekuvat tiedon tarkemmalle tasolle ja näin pääset helposti analysoimaan syitä
tarkemmin.
Yllämainittujen ylätason käyttäjäryhmäjaottelun lisäksi voidaan listata
karkeasti vielä eri rooleja ja vastuita Business Intelligence tontilla:
- loppukäyttäjä
- pääkäyttäjä- järjestelmän hallinnoija
- BI ympäristön hallinnoijat
- kehitysryhmä ja sen vastaava
- tiedon omistaja
- järjestelmän omistaja
- palvelu ja projektipäälliköt
- BI ”osaamiskeskus”
- muut sidosryhmät.
Osaaminen
“Pitää luoda motivaatio hyödyntää informaatiota".
Motivaatiota lisää, jos saat hyödyntää informaatiota, osaat käyttää
sovellusta, luotat tietoon, tieto esitetään selkeällä tavalla hyvin
visualisoituna ja mikä on tärkeintä.. tarvittaessa löydät apua.
Hyvä lähtökohta osaamisen tarkasteluun on Qlikin tarjoama kurssitarjoama:
- business
käyttäjä (Business Users)
- kehittäjät
(Developers)- käyttöliittymä suunnittelijat (UI Designers)
- järjestelmän hallinnoijat (System Admins).
Business käyttäjä
Qlikview ympäristössä Business-käyttäjä on pääosin tiedonlukija. Tiedon hän
joko hakee itse AccesPoint portaalista, katsoo tilannekuvan, analysoi syitä ja
seurauksia sovelluksesta tai se tuotetaan vaikka PDF:nä sähköpostiin tai
tulosteena palaveriin.
Business-käyttäjä ei tarvitse päivien kestoista koulutusta omaksumaan
esimerkiksi rakennetun QlikView-sovelluksen toiminnallisuuksia tai miten hän
navigoi AccessPoint portaalissa.
Kehittäjät
Kehittäjät, useasti asiakasorganisaatiossa raportointijärjestelmän
pääkäyttäjät, tarvitsevat hieman laajempaa osaamista. Qlikview-maailmassa
puhutaan Developer- ja Designer-kokonaisuuksista. Molemmissa hyödynnetään
QlikView desktop-tuotetta, millä sovellukset rakennetaan. Tieto päivitetään ja
julkaistaan QlikView Publisher ja Serveriä hyödyntäen.
- Developer
osaaminen kohdistuu mm. tiedon rajapintoihin, datan latauksiin ja
tietomallinnukseen. Periaatteessa tietovarastoinnin opit ja SQL
kielen tuntemus ovat tässäkin validia osaamista.
- Designer
osa-alue koskee mm. itse raporttisovelluksen rakentamista, käyttöliittymän
toiminnallisuuksia, tiedon esitystavan toteutusta.
Qlikview designer ja developer koulutukset ovat muutaman päivän
kokonaisuuksia. Tutustu ihmeessä täällä:
http://www.qlik.com/fi/services/training .
Käyttöliittymäsuunnittelijat
Käyttöliittymäsuunnittelija luo sovelluksen visualisoinnin ja
käytettävyyden aspektit. Yleensä heillä on visuaalisensuunnittelijan koulutus
ja tuntemus käyttöliittymäsuunnittelusta eri järjestelmissä.
Järjestelmähallinnoijat
Qlikview Administraattorit asentavat palvelimet, ylläpitävät ja kehittävät
niitä. Tähän osa-alueeseen Qlikillä on omat koulutukset.
“The better you understand your market and its
opportunities, the better you will be able to apply creativity”.
- Philip Kotler
- Philip Kotler
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.