Kick Off
"Pressure
is something you feel when you don't know what the hell you're doing”.
Herra
Peytonia mukaillen pohdiskelen ideoita aloittaessani tätä ensimmäistä blogiani.
Mikä on
yllämainitun urheilijan assosiaatio itseeni; Amerikkalainen jalkapallo, pelannut
pelinrakentajana, pari mustelmaa.
Saavutukset
urheilussa… nooh ei puhuta niistä.
Mahdollista, näe, analysoi ja reagoi
Amerikkalaisessa jalkapallossa pitää tehdä nopeita päätöksiä
hyvin lyhyessä ajassa. Pelin sisällä tilanteet muuttuvat nopeasti. Ne pitää
hyväksyä ja pystyä analysoimaan hetkessä sekä ratkaista haasteet vastustajaa
nopeammin.
Jos
tilannekuva on kokoajan hallussa ja pääset nopeasti kiinni haasteisiin ja
riippuvuuksiin, olet askeleen edellä ja mahdollisesti lähempänä mestaruutta
kuin vastustaja(t). Ok…ok on muutama muukin muuttuja, mutta olkoot ne jossain
urheilublogissa.
Tilannekuva ja tilannetietoisuus
Tilannekuva on nimensä mukaisesti kuvaus jostakin ja sen taustalla olevan tiedon oletetaan olevan luotettavaa. Kokonaiskuvan hallinta mahdollistaa tilannetietoisuuden muodostamisen ja tämä taas antaa pohjan johtamiselle.
"Tilannekuva esim. "Dashboard" on yhtä kattava, tarkka ja toimiva kuin millaiseksi sen olet määrittänyt, toteuttanut ja testannut"
Stephen Few:n kirja: ”Information Dashboard Design” kertoo esimerkein loistavasti, miten tietoa esitetään liiketoiminnan tilannekuvissa niin hyvässä kuin pahassa.
Lue lisää hänestä ja hänen työstään täällä: http://www.perceptualedge.com.
”Oivaltava
Analytiikka auttaa käyttäjiä omaehtoisen tiedon hyödyntämisessä ja löytöjen
tekemisessä”.
-
www.Qlik.fi
Liike-elämässä
syiden ja seurausten analysoinnin historia tulee kaiketi kaukaa ”dinosaurusten”
ajalta. Tuolloin johtopäätökset huonosta tuloksesta johtivat välillä hyvinkin
brutaaleihin tekoihin. Päätöksen taustalla oli mahdollisesti tietämättömyys
asioiden riippuvuuksista toisiinsa tai väärä tilanneanalyysi.
”Nyt ajatellen historiatiedon
tulee olla vain oppimisen pohjalla olevaa vertailutietoa”.
Teknologian
näkökulmasta analysoinnin ja analytiikan mahdollisuudet ovat mukailleet mm.
teknologian kehityksen trendejä. Esimerkiksi tiedon varastoinnin mahdollisuudet
tekniikan kehityksen myötä on luonut perspektiiviä eilisen ja nykyhetken
välillä.
Missä mennään nyt?
Ajan henkeä kuvaavat termit ”Data Discovery” ja ”Business Discovery”, puhumattakaan käyttöliittymän-, tiedon esitystavan visualisoinnista sekä sovellusten käytettävyydestä. Data- ja Business Discovery -ideologioiden taustalla on luonnollisemmat tavat hyödyntää ja käyttää tärkeää informaatiota. Psykologisesti esim. tablettien kosketusnäytöt vievät lähemmäs tätä näkökulmaa.
Tieto
halutaan analysoida siellä missä mm. päätöksiä halutaan tehdä, yhä useammin
mobiililaitteita hyödyntäen. Myös sovelluskehitys ei enää sido paikkaan tai
laitteeseen.
Markkinat
tarjoavat laajalti mm. 3-merkkisiä teknisiä termejä, useita eri teknologioita,
kasan tapoja ja menetelmiä hyödyntää ja prosessoida tietoa. Ei varmastikaan ole
helppoa tehdä valintaa ja päätöksiä oman liiketoimintatiedonhallinnan
strategian suhteen ym. asioiden välillä.
Ajatus tiedon ja näkökulmien jakamisesta
Pyrin
luomaan blogissani ajatuksia, näkökulmia ja ideoita mm. Qlikin teknologioiden
kuten Qlikview ja QlikSense hyödyntämisestä liiketoimintatiedon hallinnassa
(Business Intelligence) ja analytiikassa.
”Kun uskot johonkin ja näet
mahdollisuudet niin miksi et nostaisi asiaa esille ja jakaisi tietoa myös
muille”.
QlikView:n
ja QlikSense:n ideologia pohjautuu assosiatiiviseen tiedon analysointiin sekä
muistinvaraiseen teknologiaan ja tiedon indeksointiin. Tuotteiden rikkaus
on assosiatiivisuus ja tiedon riippuvuuksien ilmaiseminen eri värikoodein:
Vihreä (tehty valinta), Valkoinen (liittyy valintaan), Harmaa (ei liity
valintaan/ Qlikview). Tämä mahdollistaa huomattavasti luonnollisemman
lähestymisen dataan ja luo lähtökohdan oivaltavalle omaehtoiselle
analytiikalle.
Qlikin
tarina ja vahvuudet on paljon muutakin. Hyvänä esimerkkinä on teknologian ympärille muodostunut yhteisöllisyys. Tästä lisää
sopivassa kohtaa jatkossa.
Noin 15
vuotta töitä Business Intelligence areenalla on näyttänyt monien eri
teknologioiden voimat ja mahdollisuudet. Jokaisessa on hyvät puolensa. En
kuitenkaan lähde tuotevertailulinjalle, mutta oikeassa paikassa otetaan esille
mahdollisuuksia muistakin analytiikan työvälineistä.
“Winning means
you're willing to go longer, work harder, and give more than anyone else.”
- Vince Lombardi
Seuraavaksi tulossa ajatuksia ”osaaminen
vs käyttäjät vs työvälineet” näkökulmasta.
Hyvää Uutta Vuotta 2015 kaikille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.