Hae tästä blogista

Blogiarkisto

QDG

QDG

keskiviikko 31. joulukuuta 2014

Huddle and Kick off


Kick Off

"Pressure is something you feel when you don't know what the hell you're doing”. 


Herra Peytonia mukaillen pohdiskelen ideoita aloittaessani tätä ensimmäistä blogiani. 
Mikä on yllämainitun urheilijan assosiaatio itseeni; Amerikkalainen jalkapallo, pelannut pelinrakentajana, pari mustelmaa.
Saavutukset urheilussa… nooh ei puhuta niistä.

Mahdollista, näe, analysoi ja reagoi

Amerikkalaisessa jalkapallossa pitää tehdä nopeita päätöksiä hyvin lyhyessä ajassa. Pelin sisällä tilanteet muuttuvat nopeasti. Ne pitää hyväksyä ja pystyä analysoimaan hetkessä sekä ratkaista haasteet vastustajaa nopeammin.
Jos tilannekuva on kokoajan hallussa ja pääset nopeasti kiinni haasteisiin ja riippuvuuksiin, olet askeleen edellä ja mahdollisesti lähempänä mestaruutta kuin vastustaja(t). Ok…ok on muutama muukin muuttuja, mutta olkoot ne jossain urheilublogissa.

Tilannekuva ja tilannetietoisuus

Tilannekuva on nimensä mukaisesti kuvaus jostakin ja sen taustalla olevan tiedon oletetaan olevan luotettavaa. Kokonaiskuvan hallinta mahdollistaa tilannetietoisuuden muodostamisen ja tämä taas antaa pohjan johtamiselle. 

"Tilannekuva esim. "Dashboard" on yhtä kattava, tarkka ja toimiva kuin millaiseksi sen olet määrittänyt, toteuttanut ja testannut" 

Stephen Few:n kirja: ”Information Dashboard Design” kertoo esimerkein loistavasti, miten tietoa esitetään liiketoiminnan tilannekuvissa niin hyvässä kuin pahassa. 
Lue lisää hänestä ja hänen työstään täällä: http://www.perceptualedge.com.

”Oivaltava Analytiikka auttaa käyttäjiä omaehtoisen tiedon hyödyntämisessä ja löytöjen tekemisessä”.
- www.Qlik.fi

Liike-elämässä syiden ja seurausten analysoinnin historia tulee kaiketi kaukaa ”dinosaurusten” ajalta. Tuolloin johtopäätökset huonosta tuloksesta johtivat välillä hyvinkin brutaaleihin tekoihin. Päätöksen taustalla oli mahdollisesti tietämättömyys asioiden riippuvuuksista toisiinsa tai väärä tilanneanalyysi.

”Nyt ajatellen historiatiedon tulee olla vain oppimisen pohjalla olevaa vertailutietoa”.   

Teknologian näkökulmasta analysoinnin ja analytiikan mahdollisuudet ovat mukailleet mm. teknologian kehityksen trendejä. Esimerkiksi tiedon varastoinnin mahdollisuudet tekniikan kehityksen myötä on luonut perspektiiviä eilisen ja nykyhetken välillä.     

Missä mennään nyt? 

Ajan henkeä kuvaavat termit ”Data Discovery” ja ”Business Discovery”, puhumattakaan käyttöliittymän-, tiedon esitystavan visualisoinnista sekä sovellusten käytettävyydestä. Data- ja Business Discovery -ideologioiden taustalla on luonnollisemmat tavat hyödyntää ja käyttää tärkeää informaatiota. Psykologisesti esim. tablettien kosketusnäytöt vievät lähemmäs tätä näkökulmaa.  

Tieto halutaan analysoida siellä missä mm. päätöksiä halutaan tehdä, yhä useammin mobiililaitteita hyödyntäen. Myös sovelluskehitys ei enää sido paikkaan tai laitteeseen.
Markkinat tarjoavat laajalti mm. 3-merkkisiä teknisiä termejä, useita eri teknologioita, kasan tapoja ja menetelmiä hyödyntää ja prosessoida tietoa. Ei varmastikaan ole helppoa tehdä valintaa ja päätöksiä oman liiketoimintatiedonhallinnan strategian suhteen ym. asioiden välillä.

Ajatus tiedon ja näkökulmien jakamisesta

Pyrin luomaan blogissani ajatuksia, näkökulmia ja ideoita mm. Qlikin teknologioiden kuten Qlikview ja QlikSense hyödyntämisestä liiketoimintatiedon hallinnassa (Business Intelligence) ja analytiikassa.

”Kun uskot johonkin ja näet mahdollisuudet niin miksi et nostaisi asiaa esille ja jakaisi tietoa myös muille”.

QlikView:n ja QlikSense:n ideologia pohjautuu assosiatiiviseen tiedon analysointiin sekä muistinvaraiseen teknologiaan ja tiedon indeksointiin. Tuotteiden rikkaus on assosiatiivisuus ja tiedon riippuvuuksien ilmaiseminen eri värikoodein: Vihreä (tehty valinta), Valkoinen (liittyy valintaan), Harmaa (ei liity valintaan/ Qlikview). Tämä mahdollistaa huomattavasti luonnollisemman lähestymisen dataan ja luo lähtökohdan oivaltavalle omaehtoiselle analytiikalle.

Qlikin tarina ja vahvuudet on paljon muutakin. Hyvänä esimerkkinä on teknologian ympärille muodostunut yhteisöllisyys. Tästä lisää sopivassa kohtaa jatkossa.

Noin 15 vuotta töitä Business Intelligence areenalla on näyttänyt monien eri teknologioiden voimat ja mahdollisuudet. Jokaisessa on hyvät puolensa. En kuitenkaan lähde tuotevertailulinjalle, mutta oikeassa paikassa otetaan esille mahdollisuuksia muistakin analytiikan työvälineistä.

“Winning means you're willing to go longer, work harder, and give more than anyone else.”
- Vince Lombardi

Seuraavaksi tulossa ajatuksia ”osaaminen vs käyttäjät vs työvälineet” näkökulmasta.


Hyvää Uutta Vuotta 2015 kaikille. 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.